عوارض خروج ازکشور
1402/06/30

عوارض خروج ازکشور

عوارض خروج از کشور که با نام مالیات سفر هم معرفی می‌شود، در حقیقت مبلغی است که شهروندان به هنگام خروج از کشور برای سفرهای تفریحی و زیارتی باید پرداخت می‌کنند. پرداخت این عوارض اجباری است که حتی با داشتن بلیت و ویزا، اگر این مبلغ پرداخت نشده باشد، به مسافر اجازه خروج داده نخواهد شد.

البته در بیشتر کشورها چیزی به اسم عوارض خروج از کشور وجود ندارد و هزینه‌ای مشابه با نام عوارض پرواز در خود بلیت دریافت می‌شود. ایران و چند کشور دیگر از شهروندان خود عوارض یا مالیات سفر دریافت می‌کنند.

اولین دریافتی عوارض خروج از کشور

بحث عوارض خروج از کشور، اولین بار در سال ۱۳۶۴ و خلال جنگ ایران و عراق مطرح شد. در آن زمان اوضاع اقتصادی کشور مناسب نبود و مردم یکی یکی از کشور خارج می‌شدند. این خروج، عوارض جبران ناپذیری برای کشور داشت که یکی از آن‌‌ها خارج شدن ارز بود. در آن سال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که مسافران با گذرنامه ایرانی برای هر بار خروج عوارضی را پرداخت کنند که ۵۰ هزار ریال برای بار اول بود. البته مقدار عوارض هر سال تعیین می‌شد و شیب افزایش ملایمی داشت تا اینکه در سال ۹۷ به مبلغ بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و تا سال ۱۴۰۰ به ۴۰۰ هزار تومان برای خروج در بار اول رسید.

البته شایعاتی مبنی بر افزایش ۱۴ برابر عوارض خروج از کشور و رسیدن آن به مبلغ بیش از ۵ میلیون تومان رسیده بود؛ اما رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت این خبر را تکذیب کرده‌اند. همچنین رئیس فراکسیون گردشگری مجلس بیان کرد که با توجه به تورم کشور این رقم بیش از ۵۲۰ هزار تومان نخواهد شد.

دلیل دریافت عوارض خروج از کشور

دلیل اصلی دریافت عوارض خروج از کشور، جبران هزینه های ناشی از جنگ بود؛ اما بعد از جنگ این قضیه باقی ماند و حالا به بهانه پوشش هزینه‌های گردشگری و جبران خسارت‌های ناشی از خروج ارز این مبلغ دریافت می‌شود. حالا آیا واقعاً چنین چیزی درست است و جبران خسارتی انجام می شود یا خیر، دیگر کارشناسان باید پاسخ دهند.

به هر حال، هر سال در قانون بودجه تعرفه این عوارض مشخص می‌شود که در جدول شماره ۱۶ ماده واحده قرار می‌گیرد. باید گفت که دولت برای خود درآمدی را از این محل در نظر گرفته است.

چه کسانی عوارض خروج از کشور را تعیین می کنند؟

عوارض خروج از کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود؛ اما مقدار آن در جایی دیگری مشخص می‌شود.  میزان مبلغ در جلسات هیئت دولت مطرح می‌شود و بعد باید در کمیسیون اقتصادی مجلس، تصویب شود. بعد از آن به وزارت اقتصاد و دارایی ابلاغ می‌شود. البته سازمان امور مالیاتی این مبلغ را از مسافران دریافت کرده و آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور، واریز می‌کند. سپس بر اساس موارد تصویب شده، این مبلغ هزینه خواهد شد.

پرداخت عوارض برای چه سفرهایی است؟

تمامی مسافران که قصد سفر تفریحی یا زیارتی به خارج از کشور را دارند، باید این عوارض را پرداخت کنند. همچنین اینکه در وسیله نقلیه آن هم تفاوتی وجود ندارد. در سفرها به صورت هوایی، زمینی و دریایی، علاوه بر بیمه مسافرتی، پرداخت عوارض هم الزامی است؛ حتی برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی هم نیاز به فاکتور پرداخت عوارض خروج از کشور داشته باشید.

چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

همانطور که در ابتدای این مقاله نوشتیم و به صورت ضمنی چند بار در این مقاله بیان کردیم، همه افراد ملزم به پرداخت این عوارضی نیستند. این گروه شامل زیر است:

دانشجویان دارای مجوز در کشورهای خارجی (دانشجویان بهتر است که قبل از سفر، اقدام به تهیه بیمه مسافرتی دانشجویی هم بکنند.)

جانبازان و بیماران جهت درمان (همراهان بیمار مشمول تخفیف خواهند شد.)

خدمه پرواز، کشتی و دیگر وسیله نقلیه

افراد مقیم در کشورهای خارجی

اشخاص شاغل در کشورهای خارجی

افراد دارای گذرنامه سیاسی

مسافران اربعین برای سفر به عراق

هزینه عوارض خروج از کشور چقدر است؟

هزینه عوارض خروج از کشور هر سال، توسط هیئت دولت مطرح و بعد از ملجس تصویب می‌شود. در سال ۱۴۰۲، نرخ این عوارض به صورت زیر بوده است:

برای مسافر عادی و برای بار اول، دوم و سوم و بالاتر به ترتیب برابر با ۴۰۰، ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان از تمامی مرزها

برای زائر حج تمتع و عمره و برای بار اول، دوم و سوم و بالاتر به ترتیب برابر با ۱۳۲، ۱۹۸ و ۲۶۴ هزار تومان از تمامی مرزها

زائر عتبات عالیات و برای بار اول، دوم و سوم و بالاتر به ترتیب برابر با ۳۷۵۰۰، ۴۵ و ۴۵ هزار تومان از طریق مرز هوایی و و برای بار اول، دوم و سوم و بالاتر به ترتیب برابر با ۱۲۵۰۰، ۱۵ و ۱۵ هزار تومان از طریق مرز زمینی و دریایی

برای مرزنشینان و برای بار اول، دوم و سوم و بالاتر به ترتیب برابر با ۷۵، ۶۰۰ و ۸۰۰ از طریق مرز هوایی و برای بار اول، دوم، سوم و بالاتر به ترتیب برابر با ۲۵، ۶۰۰ و ۸۰۰ از طریق مرز زمینی و دریایی

برای ورزشکاران تیم ملی با مجوز از وزارت ورزش و برای بار اول، دوم و سوم و بالاتر برابر با ۲۶۴ و از طریق تمامی مرزها

باید گفت که هزینه برای تک تک افراد، باید پرداخت شود و میزان آن برای سن (کودکان بالای ۲ سال) و جنسیت ارتباطی ندارد.

البته باید گفت که بجز هزینه‌ عواض هزینه دریافت ویزا مخصوصا مسافرت به کشورهای حوزه شنگن هم الزامی است. برای کسب اطلاعات جامع در مورد ویزای شینگن به اینجا مراجعه نمایید.

در سال ۱۴۰۲، زائران سفر اربعین نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور برای عراق نیستند. به عبارتی رایگان است. البته هزینه عوارض خروج از کشور برای اتباع خارجی را باید از خود اداره مربوطه بپرسید. البته اتباعی که دارای کارت اقامت در ایران را دارند.

مبلغ عوارض خروج از کشور سال 1402 (به ریال)

نوع مسافر

سفر اول

سفر دوم

سفر سوم

نوع مرز

مسافر عادی

4.000.000

6.000.000

8.000.000

تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)

زائرین حج عمره و تمتع

1.320.000

1.980.000

2.640.000

تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)

زائرین عتبات عالیات

375.000

125.000

450.000

150.000

450.000

15.000

مرز هوایی 

مرز زمینی و دریایی 

مرزنشینان

750.000

250.000

6.000.000

6.000.000

8.000.000

8.000.000

مرز هوایی 

مرز زمینی و دریایی 

ورزشکاران تیم‌ های ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان


2.640.000

2.640.000

2.640.000

تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)

چگونگی پرداخت عوارض خروج از کشور

در حال حاضر چندین روش برای پرداخت این عوارضی وجود دارد:

پرداخت از طریق سامانه سداد به آدرس sadadpsp.ir

پرداخت از طریق دستگاه خودپرداز غیرنقدی (Cashless ATM) در فرودگاه‌ها

پرداخت عوارض از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی: به راحتی می‌توانید قبل از سفر با ورود به درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور عوارض خود را پرداخت کنید.

زمان پرداخت عوارض خروج از کشور حداکثر 30 دقیقه پیش از سفر است. با این حال پیشنهاد می‌کنیم تا پرداخت آن را به دقایق پایانی موکول نکنید، زیرا ممکن است با بروز شرایط خاص، دریافت این برگه به تعویق بیفتد و پرواز شما با مشکل مواجه شود

در حال حاضر دیگر امکان پرداخت نقدی از طریق شعب بانک ملی و فرودگاه‌ها وجود ندارد.

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور چقدر اعتبار دارد؟ رسید پرداخت عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال معتبر است. اگر مسافری در زمان واریز وجه عوارض خروج از کشور موفق به سفر نشد؛ می‌تواند رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت را نگه دارد و در سفرهای بعدی از آن استفاده کند

البته دریافت ارز مسافرتی را هم فراموش نکنید. به هر حال، هزینه کمتری برای دریافت آن پرداخت خواهید کرد.

مدارک مورد نیاز

برای پرداخت عوارض ارائه مدارک زیر الزامی است:

اطلاعات شخصی مسافر

کارت بانکی عضو شتاب

فایل پی دی اف را حتماً باید به مسئول فرودگاه برای عبور از گیت نشان دهید. نکته اصلی اینکه عوارض خروج حتما باید با نام مسافر اصلی پرداخت شده‌باشد.

عوارض خروج از كشور برای كودكان

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد در زمان سوار پیش بیاید عوارض خروج از كشور براي كودكان باشد. در این مورد یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که عوارض خروج از کشور برای همه افراد بدون توجه به سن در نظر گرفته می شود و شامل حال کودکان نیز می شود. چه سفر زمینی باشد چه هوایی پرداخت عوارض برای کودکان با هر سنی واجب است.

عوارض خروج از کشور برای نوزادان

آیا نوزادان و کودکان هم برای خروج از کشور باید عوارض پرداخت کنند؟ این یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که افراد دارای نوزاد و کودک می‌پرسند. همان طور که گفتیم عوارض خروج از کشور مبلغی‌ است که هر شخصی که از کشور خارج می‌شود، باید به دولت بپردازد. این عوارض حتی برای افراد زیر دو سال هم محاسبه می‌شود.لازم به ذکر است که در بسیاری از کشورها عوارض خروج از کشور از نوزادان و کودکان دریافت نمی‌شود اما در ایران از همه ی سنین عوارض خروجی دریافت می‌شود.

عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان

مبلغ عوارض خروج از کشور مرزنشینان ، مسافران عادی، مسافران مقاصد زیارتی و تیم‌های ملی، متفاوت است. بر اساس قوانین جدید دولت، اگر شخصی از کارت مرزنشینی فعال برخوردار باشد، می‌تواند در سفر اول از تخفیفی که دولت در نظر گرفته است استفاده کند، لازم به ذکر است که کد ملی، کد پستی و… نیز در سامانه ثبت می‌شود تا از سواستفاده برخی افراد جلوگیری شود.

عوارض خروج از کشور چقدر اعتبار دارد؟

لازم به ذکر است که مدت زمان اعتبار پرداخت عوارض خروج از کشور در هر سال، به اندازه طول همان سال است. این موضوع به این معنا است که اگر شما در ماه اردیبهشت بابت سفر خارجی عوارضی را پرداخت کرده باشید و به هر علتی سفر شما کنسل شده باشد، این امکان را دارید که تا پایان سال از همان پرداخت عوارض استفاده کنید.

عوارض خروج از کشور الزامی است و حتماً باید پرداخت شود. در سفرهای خارجی، اگر این مبلغ پرداخت نشده باشد، به شما اجازه خروج داده نخواهد شد. البته برای اینکه سفر ایمن‌تری هم داشته باشید، می‌توانید بیمه مسافرتی هم خریداری کنید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینه این بیمه‌نامه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بیمه مسافرتی چیست را مطالعه کنید.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS